Over Andries:

Andries Höhner is geboren in 1970 en woont momenteel in een dorpje in Noord-Brabant. Hij heeft een diergeneeskundige achtergrond. Momenteel schildert hij veel en werkt hij parttime.
Deze website is de eerste kennismaking met het werk van Andries Höhner. Omdat Andries erg bescheiden is heb ik het initiatief genomen om u zijn werk hier te tonen.

Over het werk:

Andries heeft bij elk schilderij een verhaal. Ik zal me hier beperken tot een aantal opmerkingen die Andries heeft gemaakt.
Andries begint vaak met een zwarte laklaag om daarop met een mes vanuit een zeker onbewuste toestand te tekenen, een soort van 'brainstorm'. Pas als hij schildert ziet ie wat hij werkelijk heeft getekend. Soms, zo vertelde hij, schrikt ie zelf van wat dit 'onbewust zijn' naar boven brengt. Een terugkerend thema is dat van lichaam en ziel. Een thema dat dus eigenlijk toevallig bij het tekenen is ontstaan.

Aan de reeks 'color & shape'-schilderijen, die bijna allemaal met een zwarte laklaag zijn begonnen, valt het Andries zelf op dat er een vervlechting is van een innerlijke en uiterlijke wereld. Bij het schilderij 'een boerin in New York' lijkt het of de boerin aan de rechterkant van binnenuit uitgestulpt is en je in haar lichaam kijkt. Misschien zitten er dan ook wat kubistische invloeden in.
Andries is erg onder de indruk geraakt door het werk van Kupka. Met zijn werk in het achterhoofd heeft ie debris, het leven van een bacterie en vechten tegen de elementen gemaakt.

Bij de ideeënwerelden probeert Andries een maximale diversiteit aan vormen te creëren. Vormen die geometrisch van aard zijn, mandala's, dinosauriërs, schimmels, gezichten, walvissen, foetussen maar ook minder herkenbare vormen. Bij een behoorlijk aantal ideeën heeft Andries er een kiem aan vastgeplakt, een soort groeibeginsel. Andries heeft deze schilderijen gemaakt in de tijd dat Plato hem erg boeide. "Misschien", zo zegt Andries, "dat ik me nog eens verdiep in de alchemie en dat de tekens daar meer aan verwant zijn, dan zijn het een soort levensverwekkende principes."

Het schilderij 'het meisjes aan het water' is het resultaat van een moeizaam proces. Andries wilde in een blauwe onbestemde ondergrond vormen ontdekken. Starend 'ins blaue hinein' ontdekte hij pas later dat de kop naast het meisje haar animus (Jung) was. Soms, zegt Andries, hangen schilderijen in de lucht en ben je slechts degene die ze mag schilderen.

Ik hoop dat het werk van Andries u boeit.

Met vriendelijke groet,

Marc van Onzenoort.

[ color & shape | skulls | symbols | other ]        [ contact | about andries | home ]


©2000 3W & Andries Höhner